Tuesday 27 March 2012

Wanita Lamar lelaki merupakan amalan mulia :)

Sebuah hadis yang diriwayatkan Anas berkata :
"Ada seorang wanita yang datang menawarkan diri kepada Rasulullah dan berkata. "Ya Rasulullah! apakah kau. mermerlukan aku?" Puteri Anas yang hadir ketika mendengar perkatan wanita itu mencelanya denga mengatakan dia tidak punya harga diri dan rasa malu, " sungguh memalukan dan buruknya ..! Anas berkata kepada puterinya itu:" Dia lebih baik daripadamu! wanita itu senang kepada Nabi dan menawarkan dirinya" (Riwayat Bukhari) 

xslh lh klu wanita 2 yg mula kn dulu kn :)

Ada si teruna yg lambat menyatakan hasrat menyunting pilihan hati lalu jatuh ke pihak lain .. Begitu juga halnya, dengan seorang wanita yang tetarik dengan lelaki yang dirasakan calon sesuai dijadikan suami namun disebabkan dia hanya menunggu akhirnya turut terlepas peluang.
Tiada larangan dalam islam jika wanita membuat lamaran terhadap lelaki yang layak menjadi pasangan, hidupnya. apa yang berlaku itu berkait rapat dengan soal lambat menzahirkan lamaran.
"Perigi cari timba pula merujuk kepadav wanita yang beruseha mencari lelaki untuk dijadikan teman hidup, Namun dalam masyarakat kita pekara berkenaan dianggap lari daripada adat dan budaya. Mungkin "tugas" itu sukar dan mustahail kerana ia tdak pernah dilakukan dalam masyarakat kita.
^_^
.......
"Berjaya atau tidak, bukan soalnya kerana Allah menilai usaha berkenaan, jangan sesekali berasa diri direndahkan, Mereka perlu berasa malu jika terbabit dengan pergaulan bebas, pendedahan aurat dan tindakan haram lain utk mendapat kan pasangan hidup"
\\\\\\
....


No comments:

Post a Comment